Monday, August 9, 2010

Selamat Datang Ramadan

Assalamualaikum,

Terasa seperti baru sahaja berpisah dengan Ramadan yang lalu.
Kini, ia muncul lagi.

Selamat Datang Ramadan!
Semoga kehidupan lebih diberkati dengan kehadiranmu.

Niat Sebulan Puasa Ramadan:

Dalam bahasa melayu, ia berbunyi, "Sahaja aku puasa sebulan Ramadan kerana Allah Taala"

Dalam bahasa arabnya, "Nawaitu sauma syahri ramadana hazhi hissanati kullillahi taa'la"





Niat Puasa Ramadan (dibaca setiap hari)

Dalam bahasa melayu, "Sahaja aku puasa esok hari di bulan Ramadan kerana Allah Taala."
Dalam bahasa arab, "Nawaitu sauma ghadin a'n adaai fardhi syahri ramadhana hazhi hissanati lillahi taala."




Doa berbuka puasa: 

Dalam bahasa melayu, bunyinya begini, "“Ya Allah bagi Engkau aku berpuasa dan dengan Engkau beriman aku dengan rezeki Engkau aku berbuka dengan rahmat Engkau wahai yang Maha Pengasih dan Penyayang”.

Dalam bahasa arabnya, bunyinya begini, "Allahumma laka sumtu wabika amantu waa'la rizqika aftartu birahmatikaya arhamarrahimin." 







Semoga Ramadan tahun ini berjalan dengan lancar dan dipermudahkan olehNYA. Insyallah. Amin!

No comments: