Tuesday, July 27, 2010

Tip Penulisan: Penggunaan Deskripsi Teknologi

Pro dan Kon Deskripsi Teknologi dalam Novel

Baguskah apabila dalam novel diterangkan jenis teknologi yang digunakan oleh watak-watak, sebagai contoh jenis teknologi komunikasi yang digunakan seperti SMS, MMS, emel, chat, blog, Face Book, twitter dan lain-lain?

Sebagai contoh, dituliskan begini:

a. Sarah terdengar HPnya berbunyi, tandanya ada SMS masuk.

b. Pagi itu Herman membuka Face Book dan dia melihat ada mesej dari Juli pada dindingnya yang memberitahu tunangnya itu sudah tiba di Paris dari London.

c. Rozilah menghantar kepada Hendri fotonya yang terbaru dengan MMS supaya ditunjukkan kepada ibu Hendri, kerana menurut Hendri ibunya mahu melihat dulu wajah gadis yang menjadi pilihan hati anak lelaki kesanyangannya.

d. YB Mukmin menggunakan twitter bagi mengikuti perkembangan terbaru dunia politik dan bagi berkomunikasi dengan penyokong-penyokong partinya.

Ayat-ayat seperti di atas mencipta 2 kesan:

(i) Dengan adanya deskripsi teknologi komunikasi yang digunakan oleh watak-watak, aspek realiti dalam novel menjadi lebih baik.

Namun,

(ii) Disebabkan teknologi komunikasi cepat berkembang, realiti juga cepat berubah. Ini boleh menyebabkan cerita menjadi ketinggalan zaman dengan sama cepatnya.

Nota: Remaja hari ini tidak tahu benda yang disebut 'disket'.

Oleh Puan Ainon Mohd

Presiden,
Universiti Terbuka PTS

Sumber: http://universitipts.com/index.php/site/comments/pro_dan_kon_deskripsi_teknologi_dalam_novel/

No comments: