Thursday, May 20, 2010

Tip Freelancer: Cabaran menjadi freelancer (1)

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Semoga semua urusan seharian berjalan dengan lancar.

Kali ini, saya berkongsi 3 cabaran menjadi freelancer dan cadangan mengatasinya.

1. Ramai menyangka kita lepak, membuta sahaja dalam bilik.
Pada mulanya, ini adalah respons yang diterima oleh kebanyakan manusia di luar sana. Kita yang bekerja menghadap komputer sepanjang hari di dalam bilik kerja / bilik tidur, dan tidak kisahlah di mana lokasinya, sering dicap sebagai melepak dan membuta sahaja di dalam bilik. Kadang-kadang memang pedas di dengar, tetapi terpaksa ditelan sahaja. Tekadkan usaha, tunjukkan hasilnya!

2. Waktu kerja yang tidak menentu.
Kadang-kadang job yang datang terlalu urgent sehinga terpaksa mengorbankan masa tidur, bersama keluarga dan bersosial. Pastikan semua tugasan disiapkan lebih awal daripada tarikh akhirnya. Jadual perlu disusun dengan baik. Perlu disiplin yang tinggi dan pengurusan masa yang rapi. Dan beri ruang bagi menerima kerja urgent, jika mahu.

3. Tiada kelebihan rawatan perubatan dan kad perubatan atau medical card seperti kerja sepenuh masa.
Kebanyakan kerja full time memberi kemudahan perubatan kepada semua ahli keluarga. Apabila meninggalkan kerja full time itu, kemudahan ini pasti kembali mengikutinya. Sebagai freelancer, wujud keperluan menyediakan insuran termasuk kemudahan kad perubatan kepada setiap ahli keluarga dan memastikan bayaran bulanan dilunaskan tepat pada masanya. Jika semua ahli keluarga sudah ada insurans peribadi termasuk kad perubatan, ini berita baik!

(Dalam entri seterusnya, saya akan berkongsi 3 lagi cabaran menjadi freelancer and cadangan mengatasinya.) :D

No comments: