Sunday, May 23, 2010

Tip Freelancer: Cabaran menjadi freelancer (2)



Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Ini adalah bahagian dua bagi cabaran yang dihadapi oleh freelancer.
Semoga ia dapat membantu mencerahkan apa-apa yang kelabu. :D

Dalam entri kali ini, saya berkongsi 3 lagi cabaran menjadi freelancer dan cadangan mengatasinya.

4. Tiada simpanan hari tua KWSP.
KWSP dipotong daripada gaji bulanan. Apabila bekerja sendiri, tiada kwsp. Jadi perlu disiplinkan diri menyimpan kadar yang ditetapkan daripada pendapatan kerja freelance itu. Perlu dilakukan setiap bulan. Kadar mungkin dapat diubah mengikut keperluan. Kini terdapat pelbagai pilihan simpanan hari tua, seperti simpanan tetap, amanah saham, pelaburan kewangan yang sesuai, tabung haji, dan ada juga skim insurans yang menawarkan skim simpanan hari tua apabila insurans matang.

5. Kerja tidak diberi, perlu dicari.
Apabile bekerja sendiri, kita perlu mencari projek2 penterjemahan. Sentiasa aktif mencari klien baru, sambil menjaga semua klien yang sedia ada. Ada penterjemah ada rangkaian yang kukuh seperti klien berprofil besar yang sering memberikan projek, dan menjamin pendapatan setiap bulan. Bagi memastikan ada fulus masuk setiap bulan, mesti aktif mencari kerja sepanjang masa.

6. Mencari kerja sambilan sebagai sandaran.
Ini adalah sebagai pendapatan sandaran dan juga bagi memastikan tahap intelektual dan sosial kekal aktif. Kalau lama sangat duduk di rumah sahaja pun, seperti terasing dari dunia luar, juga tidak berapa elok. Carilah kerja sambilan yang sesuai.

No comments: